Vezetéstechnikai tréningen jártunk
Két alkalommal is – remélem joggal – háborogtam a közútjainkon folyó dzsungelharc miatt, először tavaly tavasszal majd ősszel. Ezeken felbuzdulva indultunk vezetéstechnikai tréningre.
Bátorkodtam megfogalmazni azt a véleményemet, hogy kötelezővé tenném ezt a fajta gyakorlást vezetői engedély megszerzéséhez, íme nem vizet prédikálva iszom bort… természetesen úgy gondoltam, hogy alig több mint egy éve jogosítványt szerzett Benedeknek is hasznára válhat az efféle gyakorlás, így karácsonyi ajándékként leptük meg vele. Kisebb összeg kifizetése fejében mindvégig jelen lehettem, igaz nem vezettem.
A foglalkozás elméleti résszel kezdődött, s olyan evidensnek tűnő dolgokkal indult, mint a helyes ülésbeállítás, kormányfogás, abroncsnyomás és hasonlók. Már ezekről beszélni sem hiábavaló, hiszen ahogy kialakul a „rutin” mindenki egyre lazábbá, vagyis figyelmetlenebbé válik.
Összesen négy vezető, saját autóval ment ki a pályára, mindenki kapott egy adóvevőt, így a műveletek közben is hallhatta az instruktor utasításait. Készítettem egy ötperces videót, ha valakit érdekel, láthatja milyen feladatokat kellett megoldani. (Szerintem érdemes megnézni.)
A lényeg: bárki megérezhette, hogy a fizikai törvényeit nem lehet felülírni; milyen érzés, amikor elveszti az uralmat a jármű felett! Ezt jobb a tanpályán, mint a forgalomban megtanulni. Ezekhez képest, a jeges úton fékezés, körzés, kikerülés, helyes kanyarodási ív megtalálása stb. szinte részletkérdéssé válik, igaz rendkívül fontos tényezők ezek is. Azt hiszem, a technikai fortélyok elsajátítása is nélkülözhetetlen, de egy tréning nem elég hozzá, célszerű időnként visszatérni.
Tanulságok? Az autó megfelelő műszaki állapota, beleértve az abroncsokét is (rendszeres guminyomás ellenőrzés!), kopás, téli gumik; helyes ülésbeállítás és kormányfogás; tárgyak rögzítése; világítás állapota – látni és látszani. Biztonsági öv használata akár csak néhány méteres útszakaszon is! A sebesség helyes megválasztása, állandó készenlét vészhelyzetek kezelésére. Fontos tanulság, hogy gépjárműveink biztonsági szerkezetei – ABS, ESP, légzsákok, kipörgésgátló, sávtartásra figyelmeztető jelzés, ráfutásra figyelmeztető érzékelő, stb. – ugyan lényeges dolgok, ám senkit se ringassanak téves biztonságérzetbe!
Azt gondolom, a tapasztaltak még jobban megerősítettek abban, hogy a vezetéstechnikai tréningnek az úrvezetők oktatásában lenne a helye! Hiába van több évtizedes vezetési rutinom, amint tehetem én is elmegyek egy ilyen oktatásra, s Benedek is hasznosnak találta, tervezi a folytatást, hiszen kétórás, személyre szabott tréningek is vannak.
Illusztráció Devon Janse van Rensburg on Unsplash