Kopaszkutya 1980
1980-at írtunk… nem volt internet, mobiltelefon, színes-tévéje is keveseknek akadt. Nem volt szabadság, nem volt sok pénz, nem volt valuta, de volt vasfüggöny, volt kádárkolbász, könnygáz, bilincs és Kommunista Ifjúsági Szövetség. Voltak digók és voltak csövik, volt diszkó és voltak koncertek. Forgattak filmeket is.
1980-ban Szomjas György celluloidra rögzítette a Kopaszkutya című alkotást. Azt a filmet, amelyet negyven év múlva is elsősorban az abban elhangzó dalok és koncertrészletek miatt érdemes megnézni, bár a történet is jó, egyben kordokumentum.
Világvégén, falusi kultúrházban ad koncertet a Colorado, – „Johnny B. Good” – még csak a színpadot látjuk, sodró lendületű, míves előadásban hangzik el rockzene klasszikusa, majd a buli végén mutatják a teljesen közönyös arcokat, tucatnyi embert, akik meghallgatták a zenekart. A kritika a zenekari busz kerékabroncsának kilyuggatásában nyilvánul meg.
A Főnök (Schuster Lóránt) belátja: ez így nem mehet tovább, változtatni kell! Le kell menni kutyába, olyan témákhoz kell nyúlni, amelyeket „megeszik” a közönség. A szétszéledt Colorado Kopaszkutya néven alakul újjá, csatlakozik hozzájuk Deák Bill Gyula, akit… nem balszélsőnek vesznek fel… Kőbánya blues a jelszó, Kopaszkutya, Tetovált lány… megelevenedek azok a dalok, amelyek miatt koncertre jártunk, részben zenekari próbák közben, részben színpadon. Míg az első bulikra a Főnök szinte bekönyörgi a zenekart a lepusztult művelődési házba, ahogy híre megy a bandának, már kidobó embereket is alkalmazni kell, mert szaporodik a tömeg. Egyre több a rajongó, egyre inkább felfelé ível a zenekar csillaga, ám a vágyott televíziós felvételt a Főnök még a tévénél „vezető beosztásban” – buszsofőr – dolgozó ismerősével sem tudja elintézni, így a Tabánban fellépő zenekar néhány pofon lekeverése után kirúgja a Főnököt. Hobo és Bill előadják a Hosszúlábú asszonyt, a tömeg őrjöng, a srácok felmennek a színpadra… a Főnök meg visszaviszi a kutyát a sintértelepre, a sintérrel megfogan bennük egy dal: Utolsó cigaretta ég… Halljuk még a Kisstadionban a Gyöngyhajú lányt, az LGT és az Omega zenészeinek közös előadásban.
A történet folyik, megelevenedik a kor. Aki valaha járt farengeteggel aládúcolt gangos bérházban, az soha nem fogja elfelejteni a hangulatát; a Főnök a lakáson kívül lévő klotyóra megy, élete párja dühödten zárja ki, nincs ebből gond, berúgja az üveget, „Megy már a Híradó?” kérdéssel tér vissza – oh édes otthon… Zenekari társát is rajtakapja párja, in flagranti… A srác felöltözik, „Beszélgessetek!” javaslattal hagyja ott a nőket, akik együtt tárgyalják meg, milyen halált szánnának neki. Jönnek intézetből szökött stoppos lányok, folyik a szex fodrászüzletben, zenekari buszban, félreállt BKV járműben… látunk kocsmákat, riasztó külvárosi utcarészleteket, panel halmot, Zsigulit és Polskit, falon felirat: „Bill a király!” Aki akkor és ott élt, otthon érzi magát…
Másfél órán keresztül halljuk a dalokat, látjuk a Kopaszkutya zenekar felemelkedését és a Főnök bukását. A vezérgondolat az, hogy „…le kell menni kutyába…”, mert arra jön be a közönség, mert az már régen lement, ott csahol a kutyalétben… de a gondolat kikerekedik: „…légy a kutyák királya, ne királyok kutyája!” Bár a Johnny B. Good-ra nem vevő a publikum, ám a kutyalétben örökéletű dalok születnek, melyek közé a Johnny B. Good is befér, ebből a kutyalétből nő ki később a Vadászat, befogadásához a publikum is kitör az egykor volt kutyalétből. Hosszú, nagyívű utazás ez, jó volt részt venni benne.
Kár, hogy lassan véget ér.
A Kopaszkutya tovább él, megjelent a feljavított hanganyag mind analóg, mind digitális formátumban, további információk erről és a filmről itt olvashatók.
Éljen is tovább!Későn,évekkel a megjelenés után láttam először a filmet és kezdtem el a hasonló szőrű zenéket hallgatni,ahogy azt már említettem volt.
Amikor a film bemutattatott,írtak róla talán még az IM-ben is,itt-ott hallottunk dalokat is,de nem érte el az ingerküszöbömet ez a stílus.Manapság sokat Hobózom,Mobilozok és tudatosítom,mekkora tévedésben,vagy ízlésficamban voltam anno.
Ez a film valóban arról szól,aminek megalkották.A 2. folytatást viszont nem tudom elérni…
Különös ez az egész. Az őskor valahogy úgy lehetett, ahogyan a film mutatja. Nem tudom… mentünk mindenhová, a fene tudja mit kerestünk. Mást adott a Ricse, a Hobo, a Mobil, a Mini, a Korál, az LGT, az Omega, de a HBB azért valahogyan kilógott a sorból. Mert volt Kopaszkutya is, de volt Tobacco Road, volt Hosszúlábú asszony, de volt Johnny B. Good. Volt Hetedik, volt Születésnapomra, volt ki „patkányt boncol élve”, volt Pilinszky, volt Syrius, volt Kex, volt Vadászat. Nem győztük a fejünket kapkodni, persze, le kellett menni kutyába, de abban a kutyalétben kódolva volt az egekbe vezető ajtót megnyitó számkombináció.
Elrohantak évtizedek, velük rohantunk mi is. Voltak olyan alkalmak, amelyekre muszáj volt elmenni, muszáj volt tollat ragadni, leírni milyen az Ars Bluesica, egy este, amely a Művészetek Palotájában felrajzolta a Kopaszkutyától az egekbe vezető ösvényt… ahol Viszockij, József Attila, Stones, Doors és mindenki ott volt, akik miatt imádni lehetett azt a mocskos huszadik századot, amelynél csak a huszonegyedik mocskosabb, kilátástalanabb. Mert kellett Kopaszkutya, egy Lóri, egy Egon, egy Földes, egy Baksa Soós, egy Radics Béla, egy Balázs Fecó, egy Bill és rengeteg zenész, hogy úgy érezzük, van felfelé ívelő út, amelyre bárki ráléphet…
Kopaszkutya kettő? Állítólag volt valami Lóri nélkül, nem vésett mély nyomot a múltba. Olvasom a „Kutyából szalonna” című P.Mobil albumon jelent meg a folytatás. Ha lett is film, nem szállt az égen, a Wikipédia szerint egyszer regény lesz belőle. Hic transit Gloria Mundi.
Nagyon szeretem ezt a filmet, gyakran megnézem és amennyire én belelátok a dolgokba, hűen tükrözi a kor rockzenével kapcsolatos eseményeit. Az, hogy nem színészek játsszák el a szerepeket, hanem a zenészek önmagukat adják a karaktereikben, csúcsdolog.Mindenkiről, aki zenészként előfordul a filmben, az életben is olyan képet alkotok, ahogyan azt megformálták. Hogy Lóri kiadványait olvastam, pláne ezt gondolom.
Van egy Kopaszkutya 2 produkció is, sajnos nem tudom elérni, pedig szeretném megnézni azt is.
A film megjelenése idejében nekem a Hobo, a P.Mobil nem jelentettek sokat. Nem értettem egyik zenekar filozófiáját sem, zeneileg talán a Mobil még elment, de a Hobo az kuka volt. Az Ifjúsági Magazin eleve szétszedte ezt a műfajt, beleértve a Piramist is – gyakran vették górcső alá.Ha jól emlékszem, a filmet is lehúzták rendesen. Osztálytársaim, barátim között viszont rengeteg rajongójuk volt, a filmnek is, a műfajnak is egyaránt.
Végülis, 30 évvel később odajutottam, hogy a P. Mobil a kedvencem lett, a Hobót is szeretem és a film is elfogadást talált bennem vénségemre…
A film bárki számára elérhető a filmio.hu helyről. Havi 890 Ft befizetéséért jó minőségben élvezhetünk rengeteg magyar filmet.