Halottak napi emlékezés a közutakon elveszett életekre
Lehetne magasztos szavakat írni a temetők csendjéről, az ilyenkor tejútként világító mécsesek tengeréről, gondolni a feltámadásra, az ősz megújító színeire… 2019 októberében 64 ember halt meg Magyarország közútjain. Ők is a mi halottaink. Ők is azok, akikért még nem kellene mécsest gyújtanunk!
Ízlelgessük a számot: 64 elveszetett élet, 64 ember, aki nem ért célba, 64 ember, aki nagyrészt nem saját hibájából, hanem mások hülyesége és fegyelmezetlensége miatt fekszik most a föld alatt. Vérlázító!
Közútjainkon véres dzsungelharc zajlik, tehetetlenül nézzük, miközben szinte semmi nem történik! Az elavult és szűk kapacitású magyar úthálózatra olyan mennyiségű gépjármű zúdult, hogy azt képtelen átereszteni. Látható az igyekezet az úthálózat bővítésére, de ezek inkább csak szépségtapaszok, a problémákat helyenként enyhítik, de nem oldják meg! Adott az úthálózat és rá jutó autómennyiség, legyen az a hardver, legyen a szoftver azoknak a gépjárművezetőknek a halmaza, akik ezen az infrastruktúrán vezetnek. Lehet, a hardver elavult, akadozik, de a szoftver nemhogy vírusos, hanem egyenesen férges!!! Haladéktalanul cselekedni kell – igen ez a politika, a politikai hatalom elodázhatatlan feladata! Mi lenne a teendő?
– Azonnal áttekinteni és megújítani sofőrképzést
– Építsék be az oktatásba a kötelező vezetéstechnikai tréninget!
– Az egészségügyi alkalmassági vizsgálatot szigorú pszichológiai alkalmassági vizsgálattal kiegészíteni
– Minden jelentkezőnek IQ tesztet kötelező végezni, szint alatt kizárni
– Aki egy bizonyos kárértéket és/vagy személyi sérülést okoz, annak újra el kell végeznie a teljes sofőrképzést
– Akit ittas vezetésen érnek, második alkalommal örökre eltiltani a járművezetéstől
– Aki olyan pszichére ható gyógyszert szed, amely tompítja a vezetési készségeket, az alkalmazás idejére felfüggeszteni a vezetési jogosultságát
– Drákóian felemelni a súlyos szabálysértők büntetési összegeit
– Átgondolni a büntetőpontok rendszerét
– Kikérni a közlekedők véleményét és javaslatát a gócpontokról, útburkolati jelekről, jelzőtáblákról
– Térfigyelő kamerák segítségével elemezni a problémás helyek forgalmát, ha kell és lehet átszervezni ezeket
– Biztosítani – ahol csak lehet – a zöldhullámot
– Feloldani az észszerűtlen sebességkorlátozásokat
– Megzabolázni a kamionforgalmat (pl. a megoldani ezeknek a járműveknek a vasúton szállítását)
Lássuk miért mondom ezeket?!? – Magam, közel egymillió levezetett kilométer után, egyre jobban félek autóba ülni. Kiskocsival járok – Toyota Yaris – erős motor van benne, fürge, csak… kicsi. Éppen ezért a kétszer, háromszor négyszer drágább és erősebb autókban ülő sofőrök egy része szinte kényszert érez, hogy lesöpörjön az útról, ne adja meg az elsőbbséget. Az agresszivitás mérhetetlen. Különösen irritálja a fegyelmezetlen és erőszakos vezetőket, ha valaki szabálykövető, ha lakott területen nem kilencvennel nyomja, uram bocsá’ megáll, ha a gyalogos át akar menni a zebrán. Mit nekik közúti jelzések, sebességkorlátozás, útburkolati jelek? Megy előre, törtet, hogy azután a szabálykövető az első lámpánál beérje… Mert az a sok szerencsétlen lúzer mazsola képes megállni a pirosnál!!! Ezért mondom, kellene pszichológiai alkalmassági és IQ teszt!!!
Nemcsak az agresszív veszélyes, hanem a béna is. Ő az, akinek alapvető fogalma sincs a közlekedési szabályokról, aki nyolcvannal baktat az autópályán, aki vasárnaponként azért áll ki a garázsból, mert akkor könnyebben talál helyet a multi parkolójában, mint máskor… Amikor a béna egyben agresszív is, na akkor van az igazi baj!
Valamit tenni kellene, nem kérdés! A rendőr és a kamerák nem mindenhatók. Hol kellene kezdeni? Alkalmasság. Magam is adok egészségügyi alkalmassági igazolást, 18-19 éves ifjaknak. Lásson, ne legyen vezetést kizáró betegsége, máris szabad a pálya. Elegendő ennyi? Nem, nem elegendő! Aki vezetni akar, annak nemcsak egészségi, hanem pszichés alkalmasságát is minden esetben vizsgálni kellene! A közlekedés veszélyes üzem, az alkalmatlanokat távol kell tartani a vezetéstől!
Ha valaki egy bizonyos kárértéket meghaladó, vagy személyi sérüléssel járó baleset okozója, azt kötelezni kellene, hogy azonnal megújítsa a kétféle alkalmassági vizsgálatot! Akit ittas (drogos) vezetésen érnek, annak a jogosítvány bevonási idejének letelte után az egész vezetői engedély megszerzési procedúrán végig kellene mennie: kreszvizsga, vezetés, alkalmassági vizsgálatok. Akit másodszor fognak meg részegen, bódultan, az tiltsák el örökre!
A járművezető jelöltek oktatása teljes reformra szorul! Egy bizonyos IQ alatt senki ne kaphasson jogsit! A néhány órás vezetgetés helyett, csak akkor vizsgázhasson a jelölt, ha minden készséget megszerzett. Építsék be a képzésbe kötelezően a vezetéstechnikai tréninget!
Kiégett egy busz több ezer kilométerre, ötvenen haltak meg. Címlapsztori. A 64 októberi halott kinek éri el vajon az ingerküszöbét? Ébresztő!!!
70-re emelkedett a közutak októberi áldozatainak a száma, ilyen fekete hónap mindeddig nem volt. A Felvidéken gyerekek haltak meg buszbalesetben, hosszan lehetne sorolni a tragédiákat.
A rendőrség sokkoló videókat tett közzé, ez is több a semminél, de aligha elég bármire. Pont a közutak agresszorait érdekli a legkevésbé. A jogalkotónak kellene haladéktalanul lépni, mert amilyen a közlekedési morál, lesznek még 2019. októberénél is tragikusabb hónapok!!!
Talán az ingyen biztosított tömegközlekedés jogalapot adna arra, hogy bizonyos kor felett ne vezessenek még az egészségesek sem. Aki azt nem tudja igénybevenni, az nyilvánvalóan vezetni sem képes. A jogosítvány nem emberi jog. Az egészségügyi alkalmasság szigorítása nem jelent feltétlenül megoldást, mint ahogy a felesleges és értelmetlen alvási apnoe szűrésnek sincs. Ez úgy került be a jogi szabályozásba hogy egyetlen adat sincs M.o-on, mennyi baleset történt emiatt. Ez pesze nem tévesztendő össze a fáradtság, kimerültség miatt elalvás következtében történtekkel. Ez a butaság egyes emberek hozzá nem értésének az eredménye. Nem hárítanám az orvosokra a borzalmas közlekedési viszonyok következményeit. Az öv be nem kapcsolását követően történő sérülése az illetőnek ne legyen felróható fel a balesetet okozónak. A jogosívány (pl.: bevonás miatt) nélküli vezetés előre megfontoltan elkövetett bűncselekményínek minősülne. A kerékpárosok, gyalogosok (pszihopaták szóhasználatával élve: puhatestűek) szándékos veszélyeztetése gépjárművel indokolatlan fegyverhasználatnak kellene számítani. Az országban forgalomba levő kocsik számát limitálni kellene, mint a liftek teherbírását. A számos szemmel láthatóan környezetszennyező gépkocsi azonnali kivonását a forgalomból a gépjárműellenőrző járőrkocsik műszerrel való felszerelésével ( mint pl az alkoholszonda) kell biztosítani. A többi ember védelme megköveteli hogy ezeket semmilyen gyengeségből ( pénzügyi-gazdasági megfontolások, szegény ember szükséglete, munkábajárás, gyerek iskolába vitele stb.) nem szabad üzemeltetni. Tehát első lépésben a környezetszennyező gépeket kell kivonni, a további csökkentés valószínűleg meg fogja oldani az adók szigorítása, a biztosítási díjak jelentős emelése és a fosszilis energia drágulása. Ha igy alakul, lesz elég hely a kerékpárosoknak, gyalogosoknak, a maradék autónak, motornak. A gazdagok járjanak csak autóval iszonyatos költségek mellett, aminek bevételét… Read more »
Nem gondolom, hogy életkori limitet kellene húzni, ha a sofőr megfelel az időszaki alkalmassági vizsgálatoknak! Az igaz, hogy 70 éves életkor felett ingyen lehet utazni, de ez a vidéki Magyarországon élők számára jelenthet összesen csak napi 1-2 buszjáratot, legyőzhetetlen távolságokat a megállóktól. Mindenkit – életkortól függetlenül – szigorúan vizsgálni kell alkalmasságáról!
Az orvosokat senki nem hibáztatja, felelősséggel tartoznak az egész társadalomnak azért, hogy kit engednek sofőrként a közutakra. Az azonban nem véletlen, hogy az “úrvezetőknek” nem sokat kell teljesíteniük az alkalmasságukért, szemben a profik szigorú pályaalkalmassági vizsgáival.
Nem jutott eszembe a vezetés közbeni mobilhasználat sem, holott nagyon elterjedt. Még azok is kézből telefonálnak, akiknek az autójában nyilvánvalóan van kihangosító. Nem egyszer a mobilhasználat a baleset halál oka.
Alátámasztott adatok szerint a vezetés közbeni telefon használata ,értsd sms,facebook,internetezés-a legtöbb baleset okozója.Már rég nem az alkohol és a drog a „vezető” ellensége a közlekedés boztonságának. Továbbá az arrogáns vezetés és a FONTOS közlekedési szabályok betartásának alapvető egnorálása az ,ami szintén sok baleset okozója. Mielőtt a „FONTOS k.sz.” értelmezésébe elakadna valaki.A tiltó táblák arra vannak .hogy életeket mentsenek meg. Előzési tilalom,ki ne ismerné ezt a táblát?Általában folytonos vonal is jár hozzá Érdekes módon a drága autók tulajdonosai nem ismerik,vagy rájuk nem vonatkozik a kresz eme kitétele. Jobbról,a leálló sávban előzés.zárovonalak figyelmen kívül hagyása.Folytassam?Minek.ugyanakkor a túlzott óvatos vezetési stílus is balesetveszélyes lehet a mai közlekedésben. A kőolaj ,illetve az üzemanyag drágulását a kerékpárosok és a gyalogosok is megszenvednék,mivel az élelmiszer és minden egyéb fogyasztási cikk a szállítási költségek megugrása miatt drágulna. Az alternatív energiforrások pl. elektromos áram ,mint hajtóanyag is veszélyt szül a közlekedésben:egy ilyen jármű szinte hallhatalanul suhan a városi forgalomban,alacsony sebességnél. Élő példaként hozom fel a legutóbbi túránkat.Tekerek szép tempósan,a semmiből mellettem eltép egy elektromos kismotor.Az ijedtsétől kis híján lehajtottam a kerékpárútról. Végszó gyanánt azt mondhatom,a közlekedés sok áldozatot ” produkál”,sokan ártatlanul halnak meg mások figyelmetlensége miatt. A baleseteket nem lehet kizárni,vannak szituációk,amelyeket nem láthatunk előre mégis ,mégis megtörténnek. A jövő járműveit nem ember,hanem a számítógép fogja vezetni,amíg az nem lesz vírusos,nem lesz probléma sem.Az utasok beülnek az autójukba,megadják a címet és a kocsi elvisz oda,,, Kerékpározóként annyit teszek még hozzá,nagyvárosokban nem mennék tekerni,a dzsungelharc nem nekem való.Budapesten járva látom a kialakított kerékpársávokat még a forgalmas sugárutakon is.Hát,nincs biztonságban… Read more »
Szerintem valamennyi balesetet okozható tényezőt ki kell iktatni! Legyen szó telefonáló, elmebeteg, részeg, zabáló sofőrről, rossz műszaki állapotú autókról, vagy bármi egyébről. Veszélyes üzem, úgy kell kezelni.
A kereteket a jogalkotóknak kell kialakítaniuk, méghozzá drákói szigorral!!!